lördag 14 juli 2012

Philadelphiabullar


Nu har jag äntligen bakat philadelphiabullar! Det var första men definitivt inte sista gången kan jag säga, supergoda och såå smidiga att göra. Jag har tänkt baka dem hur länge som helst men det har inte blivit av och min familj bara älskar vanliga kanelbullar så det blir mest av den varan. Men nu älskar de även dessa bullar! :-) Går ju att variera lite hur som helst och jag ser redan fram emot att prova göra någon sorts saffransbullar av receptet till jul, kanske med mandelmassa i fyllningen. Eller varför inte med pepparkakssmak. ;-) Nästa gång kommer jag dock göra lite färre bullar, nu var det 48 stycken men fyllningen låg lite trångt och flöt nästan ihop på vissa ställen. Tror att det är lättare att få snyggare bullar om man gör dem lite större också. Detta recept kommer från underbara bloggen Frostrosor och här kommer det:


Philadelphiabullar

150 gram smör
5 dl mjölk
1 paket jäst (för söta degar)
1 ägg (+ till pensling)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-11 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gram smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 gram philadelphia

Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i mjölet lite i taget och arbeta in det i degen, knåda en stund. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter. Rör under tiden ihop fyllningen. Platta sedan ut degen i en smord långpanna, c:a 30x40 cm. Använd lite mjöl om degen är väldigt kletig. Gör 48 hål (6x8) eller färre om du vill ha större bullar. Fördela fyllningen i hålen (drygt en tesked i varje hål). Jäs 15 minuter igen. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200 grader. Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar.


6 kommentarer:

  1. åh gu va smaskigt de ser ut,spännande med philadelphia i bullar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hade aldrig smakat dem förut men det var jättegott. Smakade dock inte så mycket philaelphia, mest vanilj. :-) Kram

      Radera
  2. Den där minns jag från barndomen men har nog aldrig ätit denna i vuxen ålder. Måste absolut prova ditt recept!! Matminnen är ju så kul att väcka till liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså vad kul. :-) Ja smaker kan verkligen väcka minnen till liv. :-) Kram

      Radera
  3. Svar
    1. Ja det gjorde de definitivt! Tack för receptet! :-) Kram

      Radera