lördag 10 mars 2012

Saftiga chokladmuffins med nougat


I torsdags var det ju som ni säkert vet internationella kvinnodagen. Vi firade med lite fika och vad kan väl passa bättre än choklad på kvinnodagen? ;-) Receptet på dessa goda muffins hittade jag på den härliga bloggen Bakverk och Fikastunder. Dock ändrade jag och tog bara 1 dl mjölk istället för 2 dl som det var i originalreceptet. Jag gillar när muffinssmeten inte är för lös utan mer krämig och det är även mer praktiskt om man vill ha någon sorts godis, bär eller liknande i utan att de ska sjunka till botten. Sedan hittade jag även lite nougat i skåpet som jag skar i små kuber och hade i. Ovanpå gjorde jag mascarponefrosting men tillsatte även ½ dl kakao till det receptet. Blommorna är gjorda i sugarpaste med chokladsmak.


Chokladmuffins med nougat

1 dl kakao
1 dl mjölk
2 dl strösocker
150 gram mjukt smör
2 stora ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
c:a 100 gram nougat i bitar

Koka upp kakao och mjölk med hälften (det vill säga 1 dl) av sockret och låt svalna. Vispa smöret och resten av sockret poröst. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke och varva ner det och mjölkblandningen i smörvispet. Klicka upp i muffinsformar till drygt hälften och tryck ner några nougatbitar i varje muffin. Grädda mitt i ugnen i 175 grader c:a 20 minuter. Låt svalna helt innan frosting och dekorering.



6 kommentarer:

  1. åh de ser ju otroligt gott,mascarpone frosting är ju helt underbar,och med de smak kombinationerna kan de inte gå fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var supergott, och håller med om att mascarpone är underbart! :-) Kram

      Radera
  2. MUMS och vacker : ) kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, gott var det! :-) Kram

      Radera
  3. Mascarponefrosting har jag aldrig testat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du testa det, enligt mig är det mycket godare än cream cheese. :-) Kram

      Radera