fredag 23 december 2011

Maraboufudge (och Mozartkulor)


Den här fudgen gjorde jag för första gången förra året men den kommer fortsättningsvis vara ett stående inslag på gottebordet till jul här hos oss. Söt är den men underbart god! Man kan självklart använda vilken choklad man vill men jag gillar marabous mjölkchoklad så jag körde på den. Dessutom ökade jag mängden lite och använde närmare 200 gram, gott! Detta recept måste ni bara testa!


Maraboufudge

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100-200 gram marabou mjölkchoklad (eller den choklad ni gillar bäst)

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka på medelvärme tills smeten når 120 grader. Ta bort från plattan och rör ner smör och honung. Koka sedan upp igen och låt koka 2 minuter till. Ta därefter bort kastrullen från plattan igen och bryt ner chokladen. Rör om tills den smält helt och häll upp smeten i en bakpappersklädd form på c:a 15x25 cm. Låt svalna i rumstemperatur och ställ sedan in den i kylen över natten. Skär upp i lagom bitar.





Måste även tipsa om dessa underbart goda mozartkulor. Enkla att göra, även med barn, och supergoda. Prova vettja! :-)



2 kommentarer:

  1. Mozart kulor is the shit ; ) gahhhh så gott julkramar Sofia

    SvaraRadera
  2. Håller med! Och de är mångas favorit här hemma. Fick order av min bror att jag måste spara sådana tills vi ska fira med dem. :-) God jul på dig! Kram

    SvaraRadera