söndag 11 december 2011

Lussebullar


Nu har jag provat ännu ett recept på lussebullar. Efter min födelsedag tog lagret i frysen slut och man måste ju ha lussebullar till lucia också, eller hur? De förra, som ni ser bild på längre ned, bakade jag ut som vanliga bullar med fyllning gjord på c:a 200 gram smör (äkta såklart, använder inget annat!), 200 gram mandelmassa, 1-2 dl strösocker och vaniljarom efter smak, röres ihop med elvisp till en jämn kräm. Ovanpå hade jag glasyr gjord på florsocker och lite vatten, samt strössel. Men den här gången bakade jag ut dem som vanliga lussekatter, gott det också. :-) Receptet jag provade hittade jag i en tidning (minns tyvärr inte vilken just nu, tror det var Hem & Hyra) och här kommer det, med mina egna små förändringar. ;-)


Lussebullar

50 gram jäst för söta degar
200 gram smör
5 dl gammeldags mjölk
1 gram (2 påsar) saffran
2 dl vit sirap
½ tsk salt
1 ägg
17-18 dl vetemjöl (jag använde mindre, c:a 14-15 dl, prova dig fram, och använde mest Manitoba cream-mjöl men även en del vanligt vetemjöl)

1 ägg till pensling
russin till garnering

Smula ner jästen i bunken. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och saffranet och värm till 37 grader. Lös upp jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet tillsammans med sirap, salt, ägg och största delen av mjölet. Arbeta degen i hushållsmaskin (eller - om man som jag inte har någon sådan - för hand eller med elvispens degkrokar) c:a 40 minuter (jag körde inte så länge utan kanske 15-20 minuter med degkrokarna). Låt den sedan jäsa övertäckt i 40 minuter.
Arbeta ut degen på bakbord, tillsätt eventuellt lite mer mjöl om det behövs, men inte för mycket, då blir det torra bullar, bättre att degen är lite lite kladdig. Forma till önskad form och låt jäsa övertäckta på bakpappersklädda plåtar till dubbel storlek. Pensla sedan med ägg, garnera med russin och grädda i 250 grader mitt i ugnen i 5-7 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar