torsdag 8 december 2011

Drömmar


Jag vet egentligen inte varför jag inte gör drömmar oftare för det är ju så enkelt att göra och de är älskade av (nästan) alla. Receptet jag använder är ett basrecept från Vår kokbok om jag inte minns fel. Det funkar bra i alla fall och jag har aldrig misslyckats med det.


Drömmar

75 gram rumsvarmt smör
1½ dl strösocker
½ dl olja
2½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker

Rör smör och strösocker poröst, gärna med elvisp. Tillsätt oljan och rör smeten pösig. Blanda mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker och rör ner i smeten. Rulla degen till längder , dela dem i bitar och rulla små bollar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen i 150 grader c:a 15 minuter. Öppna inte ugnsluckan förrän mot slutet. Jag brukar få ungefär 40 drömmar av detta recept.

3 kommentarer:

  1. Mums för drömmar och underbart namn på en kaka trevlig helg! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ser smaskiga ut! Hoppas allt är bra med er! Önskar en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Tack, hoppas ni båda har haft en toppenfin tredje advent! :-) Kram

    SvaraRadera