onsdag 2 november 2011

Nutellafyllda vaniljcupcakes med whipped cream cheese frosting


Nu är jag tillbaka här efter både sjukdom med hög feber och min farmors bortgång. Vi har ju haft Halloween nyss och vi hade lite fika här hemma, även om jag inte var helt frisk, så tyvärr blev det inte så mycket och avancerat som jag hade tänkt. Vi gjorde iaf lite cupcakes, med vaniljsmak, och färgade dem gröna. Så det blev mögliga muffins. ;-) Vi fyllde dem med nutella (bajs) och så whipped cream cheese frosting ovanpå. Hela familjen hjälptes åt att göra flugor av russin som vi skar små jack i och tryckte ner mandelflarn som vingar. Så det fick bli dekorationen på. Jag använder Leilas recept på classic cupcakes som grund men gör lite annorlunda så här kommer receptet:


Vaniljcupcakes

3 stora ägg
2½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl creme fraiche
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
vaniljessens efter smak
(grön hushållsfärg)

Smält smöret och låt svalna något. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt med elvisp. Tillsätt smör och creme fraiche. Sila och blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt och sikta ner det i smeten. Rör sist ner vaniljessens och eventuellt hushållsfärg. Klicka upp smeten i muffinsformar till drygt hälften. Grädda mitt i ugnen i 200 grader c:a 15 minuter.

När de har svalnat är det bara att fylla dem med nutella och sedan spritsa ut frostingen.


6 kommentarer:

  1. Tråkigt med farmors bortgång : ( Underbart fina Cupcakes mums! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. jättefina cupcakes,och fast de var mögliga och bajs såg de goda ut*LER*
    då någon går bort så ska man försöka minnas de goda stunderna tillsammans.och tänk så här,du fick lära känna din farmor.
    jag har inte ens sett eller vet något av mina.
    ha en fortsatt trevlig fredag,ville passa på och tipsa dig om en tävling ja har kört i gång i dag
    Simone

    SvaraRadera
  3. Sofia - Tack! :-) Ja goda blev dem. :-)

    Simone - Ja jag försöker tänka på de bra sakerna och att hon nog har det bättre nu. :-) Ska kolla in din tävling. Ha en bra helg! :-)

    SvaraRadera
  4. Du, de här gillar jag, de ser goda ut även med halloweentema! Flugorna är ju helt underbara, vilken bra idé <3 Härlig blogg du har, hittar massor av inspiration - det tackar jag för!

    SvaraRadera
  5. Hej! Kanon trevlig blogg du har. Massa trevlig inspiration =)
    MVH
    Vardaxlyx

    SvaraRadera
  6. Åh tack för kommentarerna, vad glad jag blir! :-) Kul med nytt folk här. :-) Kram

    SvaraRadera