söndag 27 november 2011

Kardemummasnittar


Vi tänkte baka lite snittar här hemma men ville variera oss lite så jag testade med kardemumma i (det kan ju liksom inte gå fel) och det blev supergott. Sanders nya favoritkakor. Jag använde Leilas recept på kolasnittar men använde ingen ingefära utan tillsatte kardemumma. Dessutom hade mitt bikarbonat tydligen blivit för gammalt så det blev dubbla mängden bakpulver istället. Så det här är hur jag gjorde:


Kardemummasnittar

100 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver (eller ½ tsk bikarbonat)
1 tsk vaniljsocker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor

Vispa smör, socker och sirap krämigt med elvisp. Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kardemumma och rör ner i smeten till en jämn deg. Dela den i två och rulla ut till två längder på bakpappersklädd plåt, platta till dem något och räffla eventuellt med en gaffel. Grädda dem i 175 grader mitt i ugnen i 12-15 minuter, tills de är gyllene. Låt längderna svalna en aning och skär sedan till kakor på snedden. Låt svalna helt på plåten.

2 kommentarer:

  1. Mmm... både ingefärssnittar och kardemummasnittar är ju såååå gott! Trevlig första advent!

    SvaraRadera
  2. Mums : ) ser gott ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera