lördag 15 oktober 2011

Scones


Jag älskar scones och skulle lätt kunna äta det varje dag utan att tröttna. Tyvärr är det ju inte jättenyttigt men vi brukar göra det hemma relativt ofta ändå. Godast tycker jag att de är helt nygräddade och med bara lite smör på som smälter. Mums! Har man kvar så brukar jag sätta på ugnen när man ska äta upp dem och sedan stänga av den när man lägger in sconesen så de får bli varma på eftervärme och det funkar rätt bra som substitut. Men helt som färska blir de förstås inte. Mitt favoritrecept är Leilas recept på scones men jag gör på mitt sätt och har förenklat vissa moment (såsom utbakningen till exempel).


Scones

7½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl råsocker
125 gram kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

Blanda mjöl, bakpulver, salt och råsocker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop det ordentligt med de torra ingredienserna. Vispa ihop ägg med mjölk och blanda sedan ihop allt till en deg. Klicka ut på bakpappersklädd plåt och platta till sconesen något. Pensla med lite vatten och strö över råsocker. Grädda mitt i ugnen i 250 grader 10-15 minuter, tills de har fått lite färg. Ät och njut!


1 kommentar:

  1. Me tooooooo gahhhhh gottis kram och trevlig kväll! Sofia

    SvaraRadera