tisdag 11 oktober 2011

Saffransmuffins med choklad


Jag älskar verkligen julen. Och då menar jag älskar. Eller mest tiden innan jul i och för sig, när man får pynta, pyssla, baka och mysa. Hela året runt får jag anfall av jullängtan och igår var det dags igen. Jag har varit sugen ett tag på att baka något lite juligt så det blev saffransmuffins. För att sambon skulle bli lite gladare lade jag en chokladbit i varje muffin och så tog jag upp lite chokladfrosting från frysen och smetade på de avsvalnade muffinsarna. Lite snöflingeströssel fick det också bli. Muffinsarna blev goda och saftiga och äldsta sonen var alldeles salig över att det smakade jul. Han älskar julen lika mycket som jag och minstingen är på god väg han också. ;-) Saffransmuffins kommer jag definitivt göra igen under december men då utan chokladbit och med russin i istället.


Saffransmuffins med choklad

100 gram smör
½ gram saffran
nästan 3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 stora ägg
1 dl lätt creme fraiche
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
50-100 gram choklad

Smält smöret och tillsätt saffranet. Rör om och låt svalna något. Vispa strösocker, vaniljsocker och ägg vitt och pösigt med elvisp. Tillsätt saffranssmöret och creme fraichen och rör om. Sila och blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Klicka ut smeten till drygt hälften i muffinsformar. Tryck i en chokladbit i varje och grädda sedan i mitten av ugnen i 200 grader c:a 15 minuter.


3 kommentarer:

  1. Tokgott med saffran : ) tack för receptet och tack för den fina kommentaren på mitt sorgliga : / kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag har ett kuvert saffran kvar, som jag hållit på ett tag nu! Dags kanske att göra av med det! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja det är verkligen supergott med saffran, varför vänta tills jul liksom? ;-)

    SvaraRadera