onsdag 14 september 2011

Enkel chokladtårtbotten


Den här tårtbotten är superenkel och smidig att göra och blir alltid bra. Jag använde den till Sanders födelsedagstårta som enligt hans önskemål bestod av chokladbotten med fyllning av dumlefluff samt vaniljkräm blandat med vispad grädde. Då vi var mitt uppe i flytten beställde vi tårtbild i marsipan (Beyblade såklart, hans stora favorit) från närmsta konditoriet. Så vi täckte tårtan med grädde, lade marsipanbilden ovanpå och sedan chokladfingrar runtom (även det var Sanders önskemål). Den blev riktigt god och det blev inte mycket kvar, trots allt annat fika.


Enkel chokladtårtbotten

4 ägg
2 dl strösocker
3/4 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
½ dl kakao
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta och blanda ihop vetemjöl, potatismjöl, kakao och bakpulver och rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i 175 grader c:a 40 minuter.


7 kommentarer:

  1. Hej! Hur många delar kan man dela denna botten i? Letar efter ett recept som ger tre delar tårtbotten, men alla jag testat hittills har blivit för platta :(

    /Ellinor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag delade den i tre delar och det funkade bra. Alltså så att man kan ha två lager fyllning emellan och plus det man ska ha ovanpå då. Sedan beror det ju på hur stor form man använder också, jag minns tyvärr inte vilken diameter min form var.

      Radera
  2. Kan man ersätta potatismjölet med maizena?????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska funka fint, båda är ju stärkelse. :-)

      Radera
  3. Hej Carro!
    Måste jag dubbla receptet 3 gånger för att få 3 bottnar\lager??
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, sorry för lite sent svar! Nej det här receptet passar till en hel tårtbotten (c:a 24 cm i diameter) som man kan skära upp i 3 delar. :-) Kram

      Radera
  4. Den sjönk ihop. Platt. Inga tre delar här inte, snarare en kompakt vilkt var precis vad jag inte ville ha. Inte första gången en tårtbotten gör så för mig. Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera