måndag 28 mars 2011

Chokladbiskvier


Hemmagjorda chokladbiskvier blir så mycket godare än köpta. Det tar lite tid men är ändå enkelt att göra. Använd helst choklad av bra kvalitet till överdraget istället för exempelvis blockchoklad så blir det ännu godare. Jag gör dem ganska små (och tar hellre en extra om det inte är tillräckligt med en) och det här receptet räcker till c:a 25 stycken för mig:


Chokladbiskvier

200 gram mandelmassa
1 äggvita

Smörkräm
75 gram rumsvarmt smör
1½ dl florsocker
1 äggula
1 msk kakao

Garnering
100-150 gram mörk choklad (eller vilken choklad man gillar)

Riv mandelmassan. Tillsätt äggvitan och rör till en slät smet. Klicka ut på bakplåtspapper och jämna till kakorna. Grädda i 175 grader c:a 15 minuter (mina var färdiga efter 13). Låt svalna helt. Rör ihop smörkrämen med elvisp. Bred den på undersidan av kakorna och frys dem sedan i 30 minuter. Smält chokladen och doppa kakorna. Låt stelna.


2 kommentarer:

  1. Ja, de små biskvierna är klart godast! Det enda jobbiga är att doppa små biskvier! Själv brukar jag alltsom oftast använda Fazers bak&dessert, inte blockchoklad, tycker att det blir bra med den, brukar dock doppa två gånger!

    SvaraRadera
  2. Okej den har jag aldrig testat. Får hålla utkik efter den och prova någon gång. :-)

    SvaraRadera