torsdag 24 mars 2011

Brysselkex


Igår fyllde Theo 2 år och i helgen blir det kalas. Därför har jag börjat baka lite till fikat då. Det första vi bakade (förutom bullarna i frysen) var brysselkex. Barnen fick bestämma färg på sockret och då blev det blått. Receptet hittade jag inne hos Kryddburken och här kommer det:


Brysselkex
200 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl (jag använde c:a 4½ dl så tillsätt inte allt på en gång)

½ dl strösocker
några droppar valfri hushållsfärg

Blanda ihop alla ingredienser, jag använde elvisp. Knåda degen så den blir slät och hård. Lägg den i kylskåp c:a 1 timme. Blanda socker och hushållsfärg. Gör rullar av degen och rulla dem i sockret. Skär c:a 1 cm tjocka skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i 8-10 minuter i 175 grader.

4 kommentarer:

  1. Riktigt snygg färg på sockret!

    SvaraRadera
  2. Ja det blev häftigt, lite turkost. Dock tycker jag att rosa är finast men omväxling förnöjer. :-)

    SvaraRadera
  3. Himla fint med det blåa sockret i kanterna =D
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack! Kul med lite färg ibland. :-) Kram

    SvaraRadera