onsdag 9 mars 2011

Banankaka med choklad



Vi hade en del bananer som började bli riktigt bruna så istället för att slänga dem gjorde jag en god, saftig banankaka. Den är jättegod bara som den är men lite choklad har ju aldrig skadat så jag hackade i en kaka mjölkchoklad. Receptet jag använde var detta:


Banankaka med choklad

100 gram smör

3 ägg

1 dl råsocker
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 nypa salt

4 mogna bananer (gärna så skalet börjar bli ordentligt mörkt)
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk

100 gram grovhackad mjölkchoklad eller annan choklad man gillar

Smält smöret och låt det svalna. Vispa under tiden ägg, råsocker, strösocker och vaniljsocker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet. Skala och mosa bananerna ordentligt. Tillsätt bananmos, smör, mjöl och mjölk i smeten och rör till en jämn smet. Rör sist i chokladhacket. Häll upp smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader c:a 45 minuter. Låt svalna några minuter i formen och stjälp sedan upp kakan på ett fat. Sikta gärna över florsocker innan servering.

2 kommentarer:

  1. Gottigott! Jag är egentligen inte så mycket för banankaka men har man i choklad så blir den ätbar! Och toppar man med en philadelhpiafrosting (lika som till morotskaka) så blir den suverän! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det kan jag tänka mig blir gott! Får komma ihåg det till nästa gång. :-)

    SvaraRadera