söndag 30 januari 2011

Mormors semlor


Jag och yngsta sonen gjorde semlor härom dagen. Denna gång använde vi ett gammalt recept som från början är min mormors mormors (tror jag). Men vi kallar dem kort och gott mormors semlor. Jag bakar oftast vanliga semlor men min mamma brukar baka efter det här receptet och i år bestämde jag mig också för att göra det. De smakar lite annorlunda jämfört med vanliga semlor men är verkligen supergoda och väldigt enkla att göra. Eftersom det är bakpulver istället för jäst i behövs ju heller ingen jäsningstid. Godast tycker jag att det blir om man har i lite kardemumma men det står inte med i receptet. 1 kkp (kaffekopp) motsvarar 1½ dl. Jag gjorde ganska stora, som köpesemlor ungefär, och det blev 10 stycken. Oftast gör man de lite mindre och då skulle jag tippa på 16-18 stycken.


Mormors semlor

2 ägg
1 kkp socker
40 gram smält smör
1 kkp kall gräddmjölk (jag använde arlas gammeldags mjölk)
4 tsk bakpulver
4½-5 kkp vetemjöl

Blanda samman mjöl med bakpulver i en skål. Blanda de andra ingredienserna i en annan skål. Det behöver inte vispas utan bara röras ihop. Tillsätt mjölblandningen och rör till en kladdig smet. Klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 225 grader c:a 10 minuter beroende på storlek. Var inte rädd om de blir lite platta, de växer i ugnen sedan. Dock blir de inte världens vackraste semlor men det tänker man inte på när man smakar på dem.

Som fyllning använder jag en blandning av mandelmassa, ovispad grädde och brödsmulorna som man får när man gräver hålet i semlan. Mosa ihop till en smidig blandning och fyll semlorna. Klicka eller spritsa på grädde och så på med locket. Sikta över lite florsocker, ät och njut!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att få bakhjälp i köket, jättehärlig bild på sonen. :-)
    Smidigt med snabbsemlor. Jag har inte bakat några semlor ännu men jag är väldigt sugen på det så det blir nog snart.

    SvaraRadera
  2. Ja de är verkligen smidiga att göra. Och alla sorts semlor är ju så himla gott! =)

    SvaraRadera
  3. Åååh, mums!
    Alla gör semlor och visar på bloggarna... jag måste oxå göra några snart =)
    Niklas önskade sig en variant med mandelgrädde och vit choklad. Vad tycker du om det?

    Lilla Theo är så söt på den här bilden =)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja semlor är gott, jag skulle vilja testa göra någon slags chokladsemlor. Chokladfreak som man är. ;-) Det låter underbart gott med mandelgrädde och vit choklad, kör på det tycker jag! =)
    Kram

    SvaraRadera