onsdag 5 januari 2011

Key Lime Pie


Min mamma fyllde år igår och istället för fika bjöd hon på mat. Dock skulle hon ha någon liten efterrätt som jag erbjöd mig att fixa. Tillsammans bestämde vi oss för Key lime pie. Supergott! Det finns lite olika recept har jag märkt och såhär gjorde jag:


Key lime pie

300 gram digestivekex
100 gram smält smör
1 msk vaniljsocker
1 tsk kanel

1 burk kondenserad mjölk
4 äggulor
1 dl pressad limesaft

Krossa eller mixa kexen, blanda med vaniljsocker och kanel. Tillsätt det smälta smöret och blanda. Tryck ut blandningen i en pajform och grädda i 175 grader 5-10 minuter. Låt svalna. Rör ihop kondenserad mjölk, äggulor och sist limesaften. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ytterligare c:a 15 minuter, nu i 150 grader. Låt svalna och ställ sedan i kylen minst 3 timmar innan servering. det går även att skippa andra omgången i ugnen och ställa kallt direkt efter att fyllningen är i. Garnera med limeskivor om så önskas. Servera som den är eller med vispad grädde till.



6 kommentarer:

  1. Ja den var jättegod! Både söt och fräsch på samma gång.

    SvaraRadera
  2. Men gud vad gott det ser ut Carro!
    En sån måste jag prova göra =)

    Du har fått en Award av mig för att du är en gullig tjej och har en stylish blogg ;)

    Du kan hämta den här:
    http://sockertussen.blogspot.com/2011/01/blog-award.html

    Kram
    //Nellie

    SvaraRadera
  3. Ja den var jättegod, kan rekommenderas! =)

    Oj tack så jättemycket! =) Ska kolla om jag hittar 15 personer att ge den till bara. =)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åhh är det där världens godaste paj eller =)
    Den görs ofta här hemma *s*

    SvaraRadera
  5. Ja jag hade bara smakat den av andra innan, inte gjort någon själv, men nu lär den bli ett återkommande inslag hos oss också. =)

    SvaraRadera