måndag 24 januari 2011

Enkla frallor


Idag blev det äntligen lite bakande hemma. Dels bakade jag bröd och dels fika eftersom vi skulle få gäster. Brödet gjorde jag enklast möjliga och körde på vanliga små frallor. Jag har inget recept så jag skriver på ett ungefär. Stora eller små får man göra som man vill. Mina var väl lite mittemellan och det blev 24 stycken. Mjölsort kan man ju ta lite som man vill, vanligtvis är det ju vitt mjöl i frallor och då kan man gärna välja vetemjöl special eller manitoba cream som båda har högre proteinhalt och därför ger ett luftigare och saftigare bröd. Jag använde manitoba cream för första gången och tyckte om att baka med det. Lite rågsiktsmjöl hade jag i också men bara c:a 2 dl.


Enkla frallor

50 gram (1 paket) jäst
5 dl ljummet vatten (eller mjölk)
½ dl matolja
2 msk sirap
2 tsk salt
valfritt mjöl till lagom konsistens

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt olja, sirap och salt. Häll i mjöl tills det blir lagom konsistens, det ska absolut inte bli torrt utan får gärna vara lite klibbigt. Låt jäsa c:a 40 minuter. Knåda sedan ut degen och arbeta in lite mer mjöl om det behövs. Dela och rulla till runda bullar. Lägg på plåt och låt jäsa 15-20 minuter till. Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen i 225 grader tills de får fin färg. Runt 8-10 minuter skulle jag tro, men håll koll. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar