måndag 20 december 2010

Mozartkulor


Eller egentligen är det inte riktiga mozartkulor men jag kallar dem det i brist på bättre passande namn. Jag är inte ens speciellt förtjust i riktiga mozartkulor utan tycker det är godare (och enklare) på det här sättet. De är i alla fall väldigt populära och återkommande här sedan många jular tillbaks. Vill man kan man smaksätta mandelmassan med lite konjak, rom, likör eller liknande. Och färg på chokladen kulorna doppas i väljer man själv. Vi har tidigare använt både vit, ljus och mörk. I år använde vi ljus mjölkchoklad för det gillar vi bäst. Sander hjälpte till så det gick åt aningens mer mandelmassa än vanligt för att täcka nougaten och han gjorde även sina nougatbitar lite större än mina. Dubbel sats gjorde vi så det blev drygt 80 stycken. Gör jag själv blir det nog runt 50 av en enkel sats då jag helst inte gör alltför stora.


Mozartkulor

250 gram nougat
250 gram mandelmassa
200-300 gram valfri choklad

Skär nougaten i små kuber och forma till bollar. Täck dem med utplattad/kavlad mandelmassa. Rulla de lite mellan händerna så de blir runda. Doppa i smält choklad och låt stelna. Förvaras svalt.


4 kommentarer:

  1. riktigt gott de ser ut! älskar choklad hehe :d

    SvaraRadera
  2. Vad fina de blev, ser väldigt goda ut.

    SvaraRadera
  3. Sana - Tack! =) Ja jag älskar också choklad, finns inget godare. =)

    Erika - Tack, de var goda också. =)

    SvaraRadera
  4. Jag gör "Mozart"kulor men jag använder hasselnötter också.Jag tar en hasselnöt som jag täcker med först nougat och sedan mandelmassa. Gör små bollar och doppar i choklad. supergott!

    SvaraRadera