onsdag 15 december 2010

Kokosgodis


Jag passade på att julstöka lite smått idag när barnen var sjuka. Det här kokosgodiset gör jag till varje jul. Det är jättelätt att göra och går inte att misslyckas med. Älskas av alla, stora som små. Jag gör inte så stora bitar så det blir runt 80 stycken när jag gör och då har barnen smakat lite grann av kokossmeten. Hellre små så räcker det längre. Och så blir det mer choklad runtom om man gör mindre bitar och choklad är ju aldrig fel. ;-)


Kokosgodis

50 gram smör
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
200 gram kokosflingor

någon choklad man gillar (för mig går det åt närmare 500 gram men då gör jag ganska tjockt med choklad)


Blanda smör, socker och grädde i en kastrull och koka i 5 minuter. Ta av från plattan, tillsätt kokosflingorna och rör ihop ordentligt. Bred ut smeten jämnt på ett bakplåtspapper i önskad tjocklek och ställ i kylen. Skär sedan ut i lagom stora bitar. Smält chokladen och doppa kokosbitarna i chokladen. Låt stelna på ett nytt bakplåtspapper.

2 kommentarer:

  1. Ja de är jättegoda, vi har haft de återkommande i många år men i lite olika former. =) Nu gäller det bara att inte äta upp allt innan jul. Men det är ju bara en vecka som tur är. =)

    SvaraRadera